sunnuntai 12. helmikuuta 2012

Lushin henna

Nyt, kun elämäntahti on hidastunut on vihdoin aikaa välillä myös arvioida niitä monia luomu- ja ekotuotteita, joita minulle on vuoden aikana testiin lähetetty. Lushia ei tosin voi lukea ekokosmetiikan joukkoon (vaikka pientä yritystä on), mutta minua kiinnosti hurjasti testata heidän palahennaansa. Jostain syystä olin kuvitellut, että tämmöinen palamuoto olisi erityisen kätevä.

Tämä oli eka kerta kotihennaajana, eli tiesin odottaa sotkuista päivää. Henna kun on koostumukseltaan ihan toista kuin ne muut kätevät kotivärjäysaineet.

Lushin ainoa ohje hennatahnan tekoon oli : "kiehuvaa vettä lisätään kunnes tahna on kiinteydeltään kuten ranskankerma." Mistään en löytänyt arviota siihen, kuinka monta palaa tarvittaisiin oikein pitkien hiusten värjäykseen. Ehkä sitten tein liian paksua tahnaa, mutta minulla kaksi palaa ei riittänyt mihinkään. Keskellä värjäystä piti siis ruveta tekemään lisää tahnaa. Sekoitussuhteena käytin 1 pala/ 1 dl vettä. Olisi todella kiva kuulla joltakulta, joka on kys. hennalla värjännyt, menivätkö arvioni ihan pieleen eli teinkö liian paksua tahnaa.


Koska ekokampaamossa hennataan aina lämmön kera ja nyt ei ollut lämpöä, annoin hennan olla päässä kolme tuntia. Tulos on, perheen mielestä, diplomaattisesti ilmaistuna "tosi paljon punaisempi kuin ennen", ja parin päivän kuluttuahan sen kunnolla vasta näkee, sillä hennalla on jännittävä tapa jatkaa hiuksen värjäystä vielä poishuuhtomisen jälkeenkin.

Yleisarvosana 8 tulee siitä, että värjäystulos oli kuitenkin ihan hyvä. Halusinkin punaista. Miinusta hankalasta palamuodosta ja ohjeiden puutteesta. Kaikille hennoille yhteinen piirre taitavat olla myös kylppärin siivoushaasteet hennaamisen jälkeen. Kun sitä jauhoa on ihan jokapuolella...

Eppaa on tyhjä ruokakuppi.
Säästin: Kotivärjäyksellä säästää kyllä paljon. Ekokampaajalla hurahti aina yli satanen, nyt meni puolet 14,95 maksavasta satsista.
Niille, jotka ihmettelevät miksi aina vouhkaan näistä värjäyksistä kerrottakoon, että olen suvusta, jossa aletaan harmaantua reilusti alle kolmekymppisinä. Ihan kohta aion itsekin reippaasti harmaantua. Mutta en ihan vielä...

8 kommenttia:

  1. Itsekin olen käyttänyt tätä Lushin hennaa (ruskeaa), ja olen tykännyt että se on jauheeseen verrattuna ehdottomasti parempi. Jauhe menee henkeen ja keuhkoihin je pöllyää ja on muutenkin sottaisempaa, jos mahdollista. Koko kuuden palan köntti ois kyllä kannattanut laitaa pitkiin hiuksiin, minulle ohuisiin puolipitkiinkin menee koko pala. Minulla on myös tapana sekoitella mukaan kaikkiea jännää kananmunista kahviin ja vaikka mihin. :) Ohjeet tuohon Lushin palahennaan pitäisi löytyä niiden kotisivulta. Niin minua ainakin neuvottiin. Ja myös niiden "sanomalehdessä" oli, ainakin ennen, ihan seikkaperäinen ohjeistus palan käyttöön. Kiva nähdä hiuksesi tänään! Punainen hehku varmasti sopii hyvin.

    VastaaPoista
  2. Olen joskus hennaillut aika paljon, nykyään en koska en pidä punaisesta väristä enää. Lushin hennasta ei tosin ole kokemusta. Minusta henna saa olla aika löysää, siis sitä tarvitaan paljon ja kananmunalla siihen saa kiinteyttä. Olen myös oliiviöljyä lisännyt niin saa paremmin levitettyä. Pitkän tukan hennaaminen on aika vaikeaa, mutta jos aloittaa juuresta ja eteenee latvoihin, se on helpompaa.

    Tietääkö kukaan onko olemassa ruskeaa luonnollista hiusväriä jossa ei olisi hennanpunaista mukana? Ja onko kaikissa luonnonväreissä hennaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri tänään värjäsin, tai paremminkin värjäytin, koska sen teki kampaajatuttavani, Santen ruskealla värillä. Hyvä tuli! Olen ennenkin Santella värjännyt ja nyt valitsin nimenomaan ruskean, ilman punaista. Ja nämä siis on luonnonmukaisia värejä, omani ostin ekokaupasta ja maksoi vajaat 13€, eli minusta ei ollenkaan paljon. Mun puolipitkään tukkaan pakkauksesta tulee kaksi värjäyskertaa.

      Poista
  3. Auran kirjoituksesta tajusin, että olin käsittänyt pala-jutun ihan väärin. Jossain blogissa joku hehkutti, että Lushin henna on niin riittoisaa, että jo yksi pala riittää. Luulin sen tarkoittavan tällaisen kuuden palan levyn yhtä palaa. No, minun hiukset ovat todiste siitä, että kolmella palallakin onnistuu.:) Minäkin sain nettiosoitteen jonnekin pohjois-Amerikan Lush-foorumille, mutta sinne olisi pitänyt rekisteröityä, jotta olisi päässyt lukemaan.

    Nina: Nyt on minusta kyllä ihan hirveästi ruskeita luomuhiusvärejä markkinoilla myös ilman hennaa. Palaan tähän kunhan tarkistan.

    VastaaPoista
  4. Ihanaa, löysin kohtalotoverin :) itseltäni löytyi ensimmäiset harmaat 24 vuotiaana.. enkä ole myöskään vielä valmis harmaantumaan... Olen myöskin kiinnostunut ruskeista luomuhiusväreistä!

    VastaaPoista
  5. Minulle on annettu kotivärjäykseen totaalikielto. Hämmästyn yhä edelleen, miten ihmeessä? ;9 tai rehellisuuden nimissä taidan aavistuksen olla kärryillä miksi!Meidän kylpyhuone oli kuin modernin taiteen museon perintylsä taideteos. Tuo säästö on kyllä enemmän kuin huomattava. Olen nyt ajoittanut kampaamokäyntini Viron käynteihin ja siellä saan olla ja hemmotella itseäni ja lysti on 35e. Tämä säästö on vain tietysti siksi, että jo olen siellä ja en laske matkoja ja muuta mutta säästöksi sitä silti nimitän.

    VastaaPoista
  6. Täältä minä ne ohjeet silloin löysin, ja pari ruskeaa hennaa on listalla myös. En tiedä onko kuviot muuttuneet, mutta sivuilla voi lukea myös Lush-lehteä, jossa pitäisi hennausohjeistusta löytyä myös. http://www.lush.fi/tuotteet/hiustenhoitotuotteet-hennat

    VastaaPoista
  7. Pauliina: Muistan ikuisesti, kun takanani kuoroharjoituksissa istuva kaveri löysi ensimmäisen harmaan hiukseni ja kuulutti asian samantien kaikille.:) Olin silloin 25 vuotta.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, valoa päivääsi!

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.